Pontresina, het stationsgebouw 

Het oorspronkelijke model

Op dit station eindigt de Stammlinie van de Rhätische Bahn. De Berninabahn, die St. Moritz en Tirano met elkaar verbindt, stopt ook in Pontresina waardoor het een belangrijk overstapstation is. Dit was mijn eerste grote model van karton en steentjesplaat op basis van zeer summiere gegevens, De verhoudingen waren goed maar er waren te veel afwijkingen, zoals te zien is op de foto's. Ook de stationsomgeving was toe aan een opknapbeurt en actualisatie.

 

Daarom is in 2023/2024 dit hele baangedeelte aangepast:

- spoor 1 en 2 zijn dichter op elkaar aangelegd, nieuwe verhoogde perrons en een voetgangers-onderdoorgang van perron 1 naar perron 2. 

- de kiosk is vervangen door het actuele exemplaar (zelfbouw)

- het toiletgebouwtje van Pontresina is toegevoegd (zelfbouw)

- de bushalteplaats naast het stationsgebouw is vergroot

- daarvoor is de rots waar ruïne Steinsberg op staat verkleind en opnieuw (en beter) vormgegeven. 

- het stationsgebouw is stevig onderhanden genomen. 

 

Het aangepaste model

Eigenlijk klopte alleen de twee tussenverdiepingen. De parterre moest opnieuw en ook het dak klopte niet met de werkelijkheid, zoals de dakbedekking, schoorstenen, dakkapellen, dakranden, het torentje, etc.  Daarvoor is er nogal rigoureus ingegrepen in het model:  

Om de verschillen tussen het oude en vernieuwde gebouw goed te kunnen zien zijn voor en na de verbouwing dezelfde opnames gemaakt van het gebouw los van de modelbaan. Zoek de verschillen! 

                                              OUD:                                                                                                     NIEUW:

Deze verbouwing is mede mogelijk gemaakt door de honderden foto's van het origineel die ik mocht ontvangen van Frans Staal en de honderden stripjes met "Herzziegel" pannen, 3D geprint door John Bielderman.  

Het vernieuwde gebouw heeft de volgende kenmerken:

  • Afneembaar van de modelbaan, elektrische verbindingen via een meerpolige deconnector
  • Volledige inrichting van de parterre naar de werkelijkheid, inclusief alle verlichting
  • Met TL-Leds verlichte perronkap
  • Verlichte luifel aan de straatzijde met daarop verlicht logo en naam RhB
  • Een geldautomaat, ticketautomaat en versnaperingen-automaat, alle verlicht (zelfbouw)
  • De appartementen zijn voorzien van inrichtingsafbeeldingen met diepte. Vijf appartementen hebben gesepareerde verlichting, die door Koploper (middels een sequentie) 's avonds worden aangestuurd in diverse combinaties.  
  • In totaal zijn 55 LEDs ingebouwd
  • Op het dak liggen "Herzziegel" pannen, zoals in werkelijkheid
  • Het torentje heeft 4 wijzerplaten met losse wijzers
  • Torentje, antenne en daken (in 3 delen) zijn afneembaar, evenals het plafond met verlichtingen van de parterre
  • Details zoals diverse bordjes, een parkeerautomaat, brievenbussenstandaard en kluisjes. Ook de drukbellen voor de appartementen ontbreken niet, hoewel ze bijna niet te zien zijn, zo klein. 

De volgende foto's geven een indruk van het gebouw, van binnen en van buiten.  

Foto's van de verbouwing

Tijdens de verbouwing zijn foto's genomen die wat verduidelijken hoe er gewerkt is. Het oorspronkelijke model is een kartonmodel en dat is het gebleven. Onderdelen worden getekend met de computer (programma Inktscape, freeware), geprint, op karton geplakt en uitgesneden met een scalpel. Ramen worden geprint op dun glanskarton, uitgesneden en geverfd. Ramen zijn opgebouwd in een paar lagen, zowel vöór als achter het glas.  

 

De stenen aan de onderkant van de parterre zijn met een breipen (afgeronde punt) ingedrukt in het karton volgens een patroon dat zo precies mogelijk het originele steenpatroon volgt.  

 

De appartementen hebben diepte, maar laten voldoende ruimte om het plafond-met-verlichting van de parterre te kunnen uitnemen. Elektrische verbinding met twee stekkertjes. Een splitpen dient als handgreep.

 

Het dak is voorzien van zgn. Herzziegel. Dit zijn in Duitsland en Zwitserland vaak gebruikte pannen. De gebruikte Herzziegel zijn 3D geprint in stripjes van telkens 14 pannen die het origineel aardig benaderen. Er zijn honderden stripjes geprint en geplakt.    

 

In de zijmuur is een Bankomat ingebouwd, de bouw van de ticketautomaat staat beschreven bij klein scenery  evenals die van de versnaperingenautomaat op het perron.